Województwo lubelskie właśnie rozstrzygnęło przetarg na dostawę 4 fabrycznie nowych EZT. Dostarczy je poznański Cegielski, który pokonał... chorwackiego Koncara.
– Już za kilka lat mieszkańcy województwa lubelskiego oraz okolicznych województw będą mogli podróżowa
ć nowymi pojazdami, które będą osiągały prędkość maksymalną do 160 km/h. Dotychczas kursujące po województwie lubelskim składy oferowały 96 miejsc siedzących. Nowe pojazdy zapewnią 176 miejsc siedzących, co stanowi aż 80% więcej miejsc. Przełoży się to na większą liczbę przewożonych pasażerów i komfort ich podróży – podkreśla Wicemarszałek Województwa Lubelskiego Piotr Breś.
Szacuje się, że jeden nowo zakupiony pojazd będzie w stanie przewieźć miesięcznie około 27 500 osób. Łącznie 4 pojazdy w ciągu roku przewiozą 1 320 000 mieszkańców województwa.
W nowych EZT będzie możliwość przewożenia większej liczby rowerów. Dotychczas znajdowało się w nich 8 takich miejsc, tym razem będzie możliwość przewożenia nawet 16 rowerów. Składy będą dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością. W porównaniu do wcześniejszych pojazdów w tym znajdą się dwie toalety, a jedna z nich zostanie dostosowana do pasażerów z niepełnosprawnością. W pociągach znajdą się urządzenia ułatwiające podróż z dziećmi, między innymi przewijaki dla niemowląt.
Wicemarszałek Piotr Breś poinformował o wyłonieniu najkorzystniejszej oferty, którą złożyła firma H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. na kwotę blisko 192,4 miliony złotych.
Poznańska firma rywalizowała z... chorwackim Koncarem, dla którego był to debiut ofertowy w Polsce.– Informacja o wyborze oferty Cegielskiego na pojazdy z nowej rodziny elektrycznych zespołów trakcyjnych to dowód konkurencyjności naszej Spółki oraz wyraz zaufania do rozwiązań technicznych i konstrukcyjnych wdrażanych przez naszych inżynierów. Swoje doświadczenie zbudowaliśmy na pojazdach z serii PLUS i teraz otwieramy nowy rozdział w historii firmy, oferując innowacyjne pojazdy trakcyjne o najlepszej relacji ceny do jakości. Głęboko wierzę, że po zamówieniach z
województw lubuskiego i lubelskiego, kolejne regiony i przewoźnicy wybiorą właśnie nasze rozwiązania. Obecnie przygotowujemy się do analogicznego postepowania zakupowego w województwie wielkopolskim i mam nadzieję, że region tak silnie związany z Cegielskim będzie kolejnym użytkownikiem naszych pojazdów zaprojektowanych od podstaw w Poznaniu – mówi Grzegorz Kucia, Prezes Zarządu H.CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych.
– Wygrana H. Cegielski FPS w przetargu województwa lubelskiego to kolejny dowód na to, że polskie przedsiębiorstwa, wspierane przez ARP S.A., są w stanie dostarczać światowej klasy rozwiązania transportowe. To nie tylko sukces biznesowy, ale także istotny krok w rozwoju zrównoważonej mobilności w Polsce. Jesteśmy dumni, że spółki z naszej grupy odgrywają kluczową rolę w modernizacji krajowej kolei – podkreśla Bartłomiej Babuśka, p.o. Prezesa Zarządu ARP S.A.
Pierwotnie na sfinansowanie zakupu EZT przeznaczono kwotę w wysokości ponad 168 mln złotych, jednak Sejmik Województwa Lubelskiego – na wniosek Zarządu Województwa Lubelskiego – zgodził się zwiększyć budżet na realizację tego zadania.
Dostawy nowych pojazdów zostaną zrealizowane do 3 października 2029 roku, co zbiegnie się również z realizacją projektu w infrastrukturę kolejową z Programu Kolej+ na kwotę ok. 4,5 miliarda złotych. Chodzi o projekty na trasach:
· Lublin – Łęczna
· Budowa linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj
· Rewitalizacja połączenia Chełm – Włodawa, dostępność do transportu kolejowego w m. Włodawa
· Elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin
· Prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada.